À TERRE - Embrasser La Nuit
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Prostřednictvím poměrně klišovitě pojmenovaného záznamu se po šesti letech pauzírování konečně znovu hlásí o slovo kalifornští VILE. Pokud disponujete alespoň chvalitebným přehledem o jejich diskografii, jistě moc dobře víte, že sestava kolem charismatického dirigenta Colina Davise rozhodně nemá ve zvyku natáčet svá alba podle jedné, stále stejné šablony. Zatímco debutové desce „Stench Of The Deceased“ dominoval USBDM, „Depopulate“ překvapila sázkou na melodičtější riffing a „The New Age Of Chaos“ zase pro změnu uzemnila mnohé žánrové příznivce častými citacemi z blackmetalového zpěvníku. Dost však rekapitulačního mlácení prázdné slámy, pojďme se raději podívat, jakou další metamorfózou prošli VILE v roce 2011.
Začnu dobrou zprávou pro zavilé odpůrce oněch výše zmíněných blackmetalově zabarvených pasáží. Nový vokalista, tradičně spolehlivý Mike Hrubovcak (MONSTROSITY, AZURE EMOTE nebo DIVINE RAPTURE), totiž nešplhá do takových výšek, v jakých se často a rád pohyboval jeho předchůdce Juan Urteaga. V riffech blackový feeling zůstává i nadále, nicméně již zdaleka není tak křiklavý jako na „The New Age Of Chaos“. Ukázkovým příkladem budiž úvod druhé skladby „The Revealing“, kde musí decentní skandinávský black/death metalový odlesk spolehlivě identifikovat i žáci z kategorie slabších.
Co se žánrových posunů týče, „Metamorphosis“ se ještě více odklání od klasického pojetí USBDM a naopak se nechává zhusta inspirovat současným děním na heavy/death metalové scéně. Neznamená to však, že se nás VILE snaží opít rohlíkem v podobě laciných melodií a secondhandových refrénů (jak někdy bývá v této žánrové kategorii zvykem). I když je album extrémně chytlavé, je zároveň i důmyslně strukturované a v konečném důsledku komplexnější kteréhokoli svého předchůdce. Samozřejmě, Colin Davis se může jen stěží cítit jako Kryštof Kolumbus, neb rozhodně neobjevuje věci neslýchané, nicméně na druhou stranu mu jen těžko můžeme upřít skladatelskou zručnost a um sestavit z dobře známých střípků až překvapivě působivou mozaiku.
Z tracklistu si dovolím vyzvednout členitou „What Lies Beyond“, ale i třeba atmosférický předěl „I Am Become Death“, kde zazní úryvek ze slavného projevu, jenž přednesl mrazivým hlasem otec Projektu Manhattan, J. Robert Oppenheimer, v kontextu úspěšného testu ničivé jaderné zbraně realizovaného v Novém Mexiku dne 16. července 1945. (stejnou část projevu, konkrétně pak kouzelnou větičku „I am become death, the destroyer of worlds“ umístili před skladbu „Antithesis“ i američtí profesoři tech/death metalu ORIGIN).
Na opačném kvalitativním pólu naopak stojí kratičká black/death metalová záležitost „Wolf At Your Door“, kterou dobře známe ze stejnojmenného singlu. Tady potěší snad jen příjemný riff jako vystřižený ze „Slaughtersun“ (Crown Of The Triarchy), druhého velkého alba švédských hermetiků DAWN. Celkově se však tohoto neduživého vlka báti nemusíme, neb pouze bezradně stepuje za dveřmi obýváku, zatímco my nerušeně dlíme pod ochranou domácí pohovky. Závěrem ještě hodlám zmínit desátou skladbu „As One“, zcela regulérní stadiónový hit disponující chytlavým refrénem majícím sílu s trochou nadsázky rozbořit nejeden mainstreamový žebříček. Jsem si jistý, že právě v této chvíli zlomili neústupní příznivci „Depopulate“ nad kapelou poslední zbylou hůl.
„Metamorphosis“ díky své variabilitě a různorodosti rozhodně neaspiruje na členství v ortodoxních deathmetalových sbírkách, ba právě naopak, na své si přijdou hlavně příznivci melodického metalu a obdivovatelé skandinávských black/death metalových receptur z poloviny let devadesátých. Zábavná deska plná jasně memorovatelných, ale také poměrně sofistikovaných a detailně propracovaných kompozic. S klidem prohlašuji i letošní metamorfózu VILE za úspěšnou.
„Metamorphosis“ díky své variabilitě a různorodosti rozhodně neaspiruje na členství v ortodoxních deathmetalových sbírkách, ba právě naopak, na své si přijdou hlavně příznivci melodického metalu a obdivovatelé skandinávských black/death metalových receptur z poloviny let devadesátých. Zábavná deska plná jasně memorovatelných, ale také poměrně sofistikovaných a detailně propracovaných kompozic.
7 / 10
Mike Hrubovcak
- zpěv
Colin Davis
- kytara, baskytara
Tyson Jupin
- bicí
1. March Towards The Dawn
2. The Revealing
3. What Lies Beyond
4. Rise
5. I Am Alive
6. Wolf At Your Door
7. I Am Become Death
8. Shadow Work
9. Prophetic Betrayal
10. As One
11. Redemption
Metamorphosis (2011)
Wolf At Your Door (single) (2008)
The New Age Of Chaos (2005)
Depopulate (2002)
Stench Of The Deceased (1999)
Vile-ation (demo) (1997)
Unearthed (demo) (1996)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Willowtip Records / Hammerheart Records
Stopáž: 38:22
Produkce: Colin Davis
Studio: Imperial Mastering Studios
Coverart: Mike Hrubovcak
Kontakt: Colin Davis, PO box 6032, Concord, California, 94524, USA
VILE na predošlých albumoch, na „Depopulate“ zvlášť, hrali stredne technický brutal death metal. Nebol zlý, ale podobne ako v prípade debutu DECREPIT BIRTH dosť uniformne znejúci. Toto „rúhanie“ môže byť mojím subjektívnym dojmom, zapríčineným tým, že v BDM mám favoritov medzi o dosť krutejšími záležitosťami. Preto mi nárek, resp. odsudzujúce vyjadrenia tých, ktorí sa novou, výrazne melodickejšou a klasickejšou tvárou VILE na pomedzí amerického a európskeho deathmetalového hrania (black metal do recenzií na túto vec fakt neťahajte) cítia urazení a sklamaní, nič nehovorí a celkom slušne sa bavím. Pokiaľ sú z nich po tomto „komerčáci“, čert to ber, ak komercia, tak radšej toto, než zotrvačné plahočenie sa KATAKLYSM alebo zástupy mladých kapiel, mažúcich to štýlom „každý pes jiná ves“ a „do nového roku s novým trendom“.
Trochu to zaostava za minulimy peckami
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!
Košatý technický death, agresivní náklepy střídá progresivní hravost a přestože se jedná o brutální formu death metalu, je to i dostatečně čitelné. Povedený zvuk dává vyniknout všem instrumentálním parádičkám. A tempo je většinou zabijácké. Palec nahoru.
Tento šťavnatý mix proto-black/deathu s thrashovým zurvalstvom, nasratosťou a rýchlosťou sa mi veru pozdáva. Švédom to krásne hrá, tento debut u slovutných Century Media sa veru podaril.
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.